-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12409 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر در خانواده اي سرپرست خانواده عقايد زن را نپذيرد، حكم چيست؟



شما منظورتان را از اينكه سرپرست خانواده، عقايد زن را نمي پذيرد بيان نكرديد كه چه عقايدي است. آيا عقايد ديني و اصول دين است مثل توحيد و امامت و معاد و ... ويا منظورتان از عقايد ضروريات دين مثل حجاب، نماز،حج،امر به معروف و... ويا منظورتان از عقايد امور اجتماعي و عرف اجتماع است، مثل برگزاري مجالس به عرف وسنت خانواده و شهر و... امور شخصي و يا عقايدي است كه مورد پسند خودتان است مثل طرز لباس پوشيدن به سبكي كه خودتان ميپسنديد و...

و بنابراين ماتكليف زن و برعكس مرد را در صورتي كه طرف مقابل عقايد هم را نپذيرند در هر يك از موارد بالا كه بيان كرديم توضيح مي دهيم و اگر عقيده بخصوصي است كه مورد توافق سرپرست خانواده نيست دوباره سؤال كنيد تا پاسخ كافي داده شود.

1- اگر منظورتان از عقايد زن، اصول دين است كه در اين صورت سه حالت دارد يا مرد از دين ديگري است مثل مسيحيت و... ويا مسلمان است ولي از مذهب ديگري يعني جزء اهل تسنن، كه امامت را كه جزء اصول و عقايد ماست قبول ندارد و يا اينكه اصلاً خداوند را قبول ندارد وقائل به هيچ ديني نيست. در صورتي كه مرد كافر يا مرتد ويا اهل كتاب باشد؛ براي زن مسلمان جايز نيست كه با كافر ازدواج نمايد چه موقت و چه دائم، چه كافر حربي باشديا كتابي يا مرتد باشد.1 و در صورت ازدواج عقد آنها باطل است و اگر دخول صورت نگرفته بايد زن جدا شود واگر دخول صورت گرفته جدا شده و بايد عده نگه دارد.2 و نيز براي زن مؤمن جائز نيست كه با ناصبي كه علناً عداوت اهل بيت(را دارد ازدواج كند. و اينها در حكم كفار هستند اگر چه دين اسلام را به خود نسبت داده و ادعاي آن را داشته باشند.3 واما ازدواج زن با اهل سنت كه ناصبي نيست مورد اختلاف علماء است. حضرت امام قائل به كراهت است واحتياط ترك ازدواج با اهل سنت است.4 و برخي از مراجع مي فرمايند ازدواج دختر شيعه با سني در صورتي كه خوف انحراف نباشدمانعي ندارد ولي در صورتي كه احتمال انحراف عقيدتي باشد جائز نيست.5



- و اگر منظور از عقايد ضروريات دين باشد مثل اينكه نماز را جزء واجب الهي نپذيرد و منكر آن شود ويا منكر حجاب شود در اين صورت طبق فتواي مراجع در حكم كافر و نجس است.6 واحكام كافر را دارد كه در مسأله پيش گفته شد. و اگر عمداً نماز نمي خواند و تارك الصلوه است ولي منكر نماز نيست و نماز را جزء ضروريات دين مي داند در اين صورت كافر نيست بلكه معصيت كار وفاسق است.7

در اين صورت وظيفه شما امر به معروف و نهي از منكر است كه در نكته سوم بيشتر توضيح داده مي شود.

3-منظور اين است اصول اخلاقي مثل صلة رحم و احسان به والدين را نمي پذيرد و يا اينكه فرد گناهكاري است و قيد و بند اخلاقي ندارد و گفته هاي شما را نسبت به امور اخلاقي نمي پذيرد. كه وظيفه شما در چنين مورد در مرتبه اول امر به معروف ونهي از منكر است و در مرتبه بعدي اگر قدرت عملي بر جلوگيري از گناه داريد حتي با وساطت بزرگترها و افرادي كه به نوعي تأثير گذارند و مورد احترام شخص گناه كارند آن را به كار برند.(مثل اينكه اگر پدرش مورد احترام است با او جريان را در ميان بگذاريد و يا روحاني محل و... ) و بايد امر به معروف ونهي از منكر با زبان خوش و مهربان باشد ولي اگر توان امر به معروف و نهي از منكر نداشتند و يا خوف ضرر بر شمابود برشما لازم است كه خودتان را حفظ كنيد تا آلوده نشده و تقواي شخصي داشته باشيد و صبر پيشه كنيد كه صبر و شكيبايي زن در اين صورت خيلي پاداش دارد. پيامبر اكرم( مي فرمايد : هر زني در برابر بداخلاقي شوهر خود صبر كند خداوند متعال ثواب آسيه دختر مَزاحم (همسر فرعون) را به وي عنايت نمايد.8

4- و اگر منظورتان نپذيرفتن عقايد اجتماعي و عرف فاميلي و خانوادگي است : در اين صورت اگر مواردي است كه موجب مي شود شخصيت زن در ميان اجتماع و خانواده خوار وذليل شود و موجب ذلت انسان شود همسر مي تواند از انجام آن شانه خالي كند چون حفظ شخصيت و منزلت آدمي از حقوق اوليه هر انساني به شمار مي آيد و لذا اطاعت همسر از شوهر در چارچوب موازين شرع وكرامت انساني است.9 ولي اگر غير اين صورت بود، بايد با هم تفاهم كنيد وهمان موارد نكته سوم را اجرا كنيد و در برخي موارد از غرور خود كاسته و گذشت داشته باشيد.

5- و اگر منظورتان عقايد شخصي و مربوط به خودتان است مثل اينكه دوست داريد فلان لباس با رنگ دلخواهتان بپوشيد ويا طرز خاصي كه دوست داريد حجاب داشته باشيد و... در اين صورت اگر همسرتان عقيده شخصي شمارا نپسنديد ابتدا از همسرتان دليل نپذيرفتنش را بخواهيد با ملايمت و خوبي (نه با عصبانيت و خشم وانزجار) اگر دليل قابل قبولي ارائه كرد وظيفه شما و عقلتان حكم مي كند آن را بپذيريد ولي اگر دليلي نداشت اين، دو صورت دارد يا ميخواهد با شما لج كند دراين صورت بفهميد كه چرا و بخاطر چه موضوعي با شما لج كرده است يعني علت لجاجت آن را بفهميد مثلاً كاري از شما خواسته وشما انجام نداده ايد. در اين صورت با او صحبت كنيد اگر مقصر بوديد حتماً عذرخواهي كنيد و اگر عقيده شما را قبول ندارد و دليلي هم براي قبول نداشتنش ندارد و يا اينكه او از فلان رنگ يا لباس خوشش مي آيد وظيفه شما اين است كه به عقيده شوهرتان و خواستة او احترام بگذاريد كه دراين صورتهم كانون زندگي شماگرمتر خواهد شد وهم شوهرتان به شما دلبستگي بيشتر خواهد داشت ولذا پيامبر اكرم( ميفرمايد: از صفات برجسته زن اين است كه خواهش مرد را بجا آورد.10و11







(1) تحريرالوسيله حضرت امامره،ج2،ص509

(2) همان،ص511

(3) همان،ص511

(4) همان،ص 512

(5) مجموع استفتائات جديد،ج1،آيت ا...مكارم شيرازي،ص207

(6) رساله حضرت امامره،مسأله 106

(7) جامع المسائل،ج1،ص41،حضرت آيت ا... فاضل لنكراني

(8) بحار،ج103،ص247

(9) مجله با معارف اسلامي آشنا شويم،شماره 41،ص125

(10) مكارم الاخلاق،باب 8،فصل 1

(11) براي مطالعه بيشتر به كتب ذيل مراجعه شود.

* نظام خانواده در اسلام،شيخ حسن انصاريان

اخلاق زن وشوهر، محمد مهدي تاج لنگردودي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.